Genomförda uppdrag

På denna sida kan du ta del av ett urval av mina genomförda uppdrag och dess material.

För sjunde gången har jag haft nöjet att bidra vid Advania Skolpartners inspirationsföreläsning. Tack för fortsatt förtroendet att bidra till det viktigaste rummet.

Vid det senaste tillfället (maj-24) presenterade jag min syn på artificiell teknik (AI) under den något provocerande rubriken ”AI, mer än bara ChatGPT” och jag pratade om både möjligheter och utmaningar med denna teknik. Dessutom pratade jag om vikten av att inte rusa för snabbt fram, det finns enligt mig fortfarande ett väldigt stort behov av kompetensutveckling när det gäller att utveckla förtrogenhet för digitala verktyg och moderna arbetsmetoder hos vår personal i pedagogiska verksamheter. Utöver det fick deltagarna veta vilka mina favoritverktyg är när det kommer till AI-assisterade tjänster. Läs vidare nedan så får du veta ett av dem!

Vid föregående tillfälle presenterade jag två av Microsoft verktyg ur den nya kategorin ”Inlärningsacceleratorer”. Genom en live-demo där moderatorerna fick bistå med högläsning bekantade vi oss med både Läsframsteg och Läscoach, två AI-assisterade verktyg som kan bidra till elevernas läsutveckling.
Dessutom bekantade vi oss med Klassarbete, i Teams där läraren ges möjlighet att organisera undervisningen och dess material i moduler. Även Insights hann vi titta på, det är platsen där den genererade datan presenteras överskådligt och effektivt möjliggör analyser för fortsatta insatser.


Föreläsningen:

Vid denna föreläsning för Kompetento AB hade jag förmånen att dela med mig av mina erfarenheter när det kommer till använda modern digital teknik i undervisningen. Åhörarna fick bland annat ta del av hur jag använder VR (Virtual Reality) för att ge eleverna en varierad, lustfylld och minnesvärd undervisning. Men även hur AI-assisterad teknik kan bidra till språkutveckling och ökad läsförmåga.

Med modern teknik är det även möjligt att ”trolla med” och anpassa foton i efterhand.
Bilden nedan är tagen vid denna föreläsning, och i detta fall har jag valt att att redigera bilden med hjälp av AI (du kan se ikonen nere till vänster i den redigerade bilden). Men frågan till dig är; kan du upptäcka vilka objekt som raderats och dessutom lagts till för att skapa den nya bilden?

Föreläsningen:

Genom att använda digitala verktyg på ett genomtänkt och ansvarfullt sätt är det möjligt att skapa en lär- och arbetsmiljö som är tillgänglig och inkluderande för alla. Med vilka metoder det kan göras vad något som dagens åhörare fick del av.

Föreläsningen:

Två av nordens mest erfarna lärare presenterar sina utmaningar och lösningsförslag.
Med stöd av digitala verktyg skapas en arbetsplats för alla. Exempel på hur dessa verktyg även kan bidra till ökat samarbete, effektivitet och utveckling i kollegiet. Videobaserat lärande i distansutbildning. Best practice och utmaningar vid distansutbildning.

Hemsida – SVERD

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close